Labels

hobi (3) ilmu (7) kejayaan (2) nilai mulia (6) peristiwa (12) Susur galur (4) trajedi (1)

Tuesday, December 14, 2010

Puru

Semasa kami (akak, ayang dan saya) kecil2 dan dalam lingkungan umur bawah 10 tahun begitu, arwah pernah menunjukkan parut2 yang besar di betisnya dan juga di kawasan ketingnya. Dan beliau berceritalah bagaimana dia mendapat parut2 itu.

Mengikut ceritanya, semasa arwah seumuran dengan kami, arwah cukup seksa untuk hidup kerana beliau dijaga oleh ibu-tirinya. Atuk Bador akan keluar mencari rezki berbulan bulan lamanya dan arwah kenalah tinggal bersama ibu-tirinya. Namun ibu tiri arwah ini tersangatlah garang dan zalim.

Arwah tinggal diluar rumah sahaja iaitu di atas pelantar kat dapur. Berpanas dan berhujan disitu sahaja dan juga makan pun tidak diberi dengan sempurna dan cukup. Banyak kali makan nasik basi yang diberi untuk makanan ayam atau kucing. Arwah pun ada menceritakan yang beliau hanya diberi makan dalam tempurung sahaja.

Oleh kerana kekotoran dan juga gigitan nyamuk dan hinggapan lalat, kudis yang kecil terus membesar menjadi puru. Kudis buta, puru memang sangat lumrah dialami oleh kanak2 masa itu kerana tiada kebersihan. Lama juga arwah menanggung azab puru itu. Sehinggalah Tok Uda menyelamatkan beliau dan terus bawa tinggal bersamanya di Seremban.

Sehingga besar, parut puru itu masih menyerlah dikaki dan betis arwah! Kami benar2 rasa sedih diatas segala pengalaman sedih arwah ini.

No comments:

Post a Comment