Labels

hobi (3) ilmu (7) kejayaan (2) nilai mulia (6) peristiwa (12) Susur galur (4) trajedi (1)

Tuesday, December 14, 2010

Memburu pelanduk



Ikut cara Abah ni di namakan "menopok". Peralatan yang diperlukan ialah senapang, daun palas dan kayu sebesar ibu-jari sepanjang 1 kaki ke dua kaki. Caranya ialah kena cari tempat yang sesuai dan ada kesan2 tapak kaki pelanduk di kawasan pamah dan lembut. Bila tempat sesuai sudah ditemui maka berehat kejap bak 5 - 10 minit bagi menenangkan keadaan.

Dari tempat yang tersembunyi itu maka dibentangkan daun palas dan dipukul mengikut rentak tarian pelanduk. Ianya berbunyi...tap..tap..tap..trapp..tap..tap! Maka diulanglah dengan beberapa kali. Jika ada pelanduk jantan dikawasan itu, ianya kan membalas balik bunyi itu dengan kakinya dan selalunya ia akan datang rapat untuk melihat sendiri siapakah pencabarnya itu. Kalau pelanduk betina, ianya terus datang ketempat kami yang sedang 'menopok' itu.

Bila pelanduk betina atau jantan masuk dalam sasaran maka ditembaklah dengan menggunakan senapang. Namun ada jugak bahayanya kerana harimau pun tahu bunyi tarian pelanduk ini dan jika nasib tak baik harimau sendiri akan datang. Masa tu......cabut ler!

No comments:

Post a Comment