Labels

hobi (3) ilmu (7) kejayaan (2) nilai mulia (6) peristiwa (12) Susur galur (4) trajedi (1)

Monday, October 24, 2011

Menunaikan fardu haji

Pada tahun 1972, Abah telah menunaikan fardu haji bersama dengan 9 orang lain. Kebetulan dimusim haji itu Abah telah bersara dan duit bonos persaraan dia digunakan untuk menunaikan fardu haji. Famili yang turut serta dalam kumpulan Abah ini ialah Abah, Mak, Ayang, Akak, Abang Md Noor dan beberapa orang sedara mara yang terdekat.

Pemergian mereka ke Mekah bersamaan dengan permulaan penggunaan pesawat udara, dimana sebelum ini naik haji biasanya naik kapal laut sahaja. Saya berkesempatan menghantar mereka menaiki kapalterbang Pakistan Airlines yang berlepas dari Lapangan Terbang Changi di Singapore.

Kumpulan ini bertuah kerana Ketua Rombongan ialah Sheikh Ibrahim Al-Kaderi sendiri iaitu Tuan Guru kami yang amat tersohor martabatnya. Pengalaman mereka sangat indah sekali dan banyaklah cerita2 pelik yang mereka bawa apabila balik dari mengerjakan haji itu.

Akak semasa mengerjakan haji ini sedang sarat mengandung dan ikut perkiraan beliau akan melahirkan anak semasa di Mekah ini. Namun sempat balik ke Malaysia dan beberapa minggu pulak sudah berada di rumah baru dia bersalin. Anak yang dikandungkannya ialah anak sulungnya bernama ABDUL KADER.

No comments:

Post a Comment