Labels

hobi (3) ilmu (7) kejayaan (2) nilai mulia (6) peristiwa (12) Susur galur (4) trajedi (1)

Monday, October 24, 2011

Ilmu kunci mulut buaya

Semasa Abah dalam usia mudanya banyak juga orang2 kampung yang sudi menurunkan ilmu kepada beliau. salah satu ilmu tersebut ialah ilmu mengunci mulut buaya. Ilmu ini sangat berguna kerana masa itu Temua (Batang Muar) memang banyak buaya dan ramai jugak yang jadi mangsa buaya.

Batang Muar mesti dilalui bagi orang2 yang duduk di seberang apabila mereka mengerjakan sawah-padi mereka yang kebetulan sawah mereka terletak di seberang sungai. Mak pernah bercerita ada sorang tu sedang bawa bakul penuh padi diatas kepalanya dan menyeberang sungai. Sampai ditengah2 sungai terus hilang dibaham buaya.

Begitu juga punca makanan yang berperotin hanyalah terdapat di Temua ini, iaitu ikan2 dan juga anak2 udang. Semasa ramai2 berduyun menangkap ikan cara ''MENGOCA", masa itulah pun buaya akan keluar jugak kerana tempat persembunyian mereka telah dikacau. Bahaya sungguh bagi pengoca!!!

Ilmu yang abah tuntut itu ialah bacaan ayat al-kuran dan bila sudah dibaca maka ditampar air sungai. Insya allah buaya2 akan tidak mengacau manusia. Dan selepas habis mengoca atau menyeberang sungai maka dibaca sekali ayat tersebut, kali ini untuk membuka kunci pula.

Kuala sungai di Kuala Rembang Panas sememangnya termasyur ada buaya disitu. Entah mana dah perginya buaya tu sejak sungai semakin kering dan kecil.

No comments:

Post a Comment