Labels

hobi (3) ilmu (7) kejayaan (2) nilai mulia (6) peristiwa (12) Susur galur (4) trajedi (1)

Tuesday, February 15, 2011

Ismail bin Laksamana Kutil

Ismail bin Laksamana Kutil adalah sepupu kepada arwah. Dia adalah sedara dari Tanjung Ipoh dan ada kena mengena dengan Kembang, Saamin dan lain-lain. Namun Arwah Ismail memang selalu datang menziarahi kami di kampung. Selalunya kalau dia datang tu mesti bermalan 2/3 hari dan arwah ni ialah beliau cukup petah bercakap dan ceritanya sangat banyak sekali. Sudah tentunya kami memang berkerumun mendengar beliau bercerita. Dan gelak ketawa sememangnya sudah menjadi aktiviti kami semasa bersama dengannya.

Arwah Ismail tinggal di Kampung Kenanga, Rawang. Masa akhir hayatnya, beliau bekerja sebagai Penjaga Gate Keretapi di Rawang. Maka quarters nya memanglah tidak berapa jauh dari Gate Keretapi tu. Menjelang 50an umurnya beliau telah berjaya mendapat tawaran membeli rumah murah di Kampung Kenanga. Pindah ke Kampung Kenanga beberapa tahun sahaja sebelum arwah bersara.

Mengikut cerita arwah Abah, Arwah Ismail ni semasa kecilnya telah ditimpa buah kelapa kepalanya. Kecederaannya teruk juga namun arwah masih berjaya diselamatkan. Namun akibat kemalangan itu, otaknya bergoncang kuat dan meninggalkan kesan seperti orang kurang siuman dan percakapannya kurang difahami. Malahan semasa penyakitnnya menyerang, isterinya lah yang membuat tugas menjaga gate keretapi di Rawang tu. Isterinya bernama Kak Esah!

Bagi sedara sedara yang ingin merapatkan lagi silaturrahim, eloklah berkunjung di rumah peninggalannya yang terletak di Rawang. Anak2nya masih ramai dan kurang hubungan dengan keluarga di Juasseh.

No comments:

Post a Comment