Labels

hobi (3) ilmu (7) kejayaan (2) nilai mulia (6) peristiwa (12) Susur galur (4) trajedi (1)

Tuesday, February 15, 2011

Melukis

Arwah ini memang cukup pandai melukis, malahan menulis 'khat' juga cukup cantik hasil perbuatannya. Teringat di satu ketika bilamana arwah didatangi oleh Tok Cik yang mana ketika itu sedang menghadapi peperiksaan Cambridge. Dan dia dikehendaki melukis 'imaginative paper' nya bertajuk 'burning midnight oil-lamp'! Arwah akur pada permintaan Tok Cik Malik ini dan mulalah dia melukis.

Namun dengan menggunakan pencil sahaja, arwah dapat menghasilkan satu lukisan yang amat menarik sekali. Ianya melakarkan saorang pelajar yang duduk dimejanya sedang membaca buku dan pencil terkatong-katong ditangannya. Tangan itu pun terkapai kapai dekat kepalanya. Sementara pelita ayan sedang menjala dan asapnya berkepul-kepul keudara.

Hasil lukisannya cukup cantik dan saya cukup pekenan melihatnya. Begitu juga dengan sebarang perarakan Maulidin Rasul, arwah cukup bersedia untuk menurunkan kepakarannya semasa melukis dan menulis khat di atas papan perarakan.

2 comments:

  1. saya sebagai anak ke4 kpd arwah sgt bersetuju dgn coretan pak ungga di atas. di sini ingin saya berkongsi 1 pengalaman - latihan mengajar semasa menjadi guru pelatih di sek keb serting hulu, di mana saya kesuntukan masa utk mencari bahan bantu mengajar. arwah perasan keadaan saya yg macam cicak kapur mencari bahan...tambahan esoknya ada pelawat yg akan melihat p&p saya...so, arwah menawarkan bantuan utk melukis saja gambar yg ingin saya tunjukkan kpd murid2 tu...Alhamdulillah....my day went on smoothly the next day!! Abah....Ateh rindu abahhhh...al fatihah....

    ReplyDelete
  2. ami rindu abah n mak....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete